Happy birthday to me!

Azi e ziua mea!
In sfarsit! Cat am asteptat-o! De ce? Pai ... ca sa imi pun iar o dorinta. Doar ca anul acesta voi schimba putin traditia - cica trebuie sa iti pui dorinta in gand, altfel nu se implineste. Pai nici anul trecut nu s-a implinit, nici acum doi ani, nici ... Asa ca dorinta mea va fi publica, poate asa imi iese. Si, pentru ca am voie doar o dorinta, o sa zic o singura data 'imi doresc'.

Deci ... imi doresc:
1. sa nu mai aud propozitii care incep cu 'DECI', desi nu e momentul pentru nici o concluzie.

2. sa nu mai aud pe nimeni, si aici ma refer in special la regateni, folosind adverbul 'DECAT' in propozitii afirmative. E simplu, oameni buni, desi este sinonim cu 'doar, numai', 'DECAT' se foloseste doar in propozitii negative, conform DOOM (adicatelea Dictionarul Ortografic, Ortoepic Morfologic al Limbii Romane). 

3. sa nu mai aud cetateni romani trecuti de varsta de 4 ani care se imbraca cu 'hainute, rochite, bluzite, fustite, pantofiori si sandalute'. E cel putin penibila domnisoara de 1.70 m, fardata si tunata dupa ultima moda, anuntand ca a iesit la 'shopping' sa isi cumpere 'hainute'. Eu ma panichez mereu, gandindu-ma ca poate duduia e o 'fetita cu chibrituri' sarmana, care are bani doar de niste hainute amarate si are nevoie de o campanie umanitara. Apoi gandul imi zboara la un psiholog care ar putea sa ii explice, pe intelesul ei, cum e cu folosirea excesiva a diminutivelor, mai ales cand e vorba de propria persoana. 

4. sa nu mai aud domnisoare, de orice varsta, vorbind din varful buzelor, ca asa stiu ele ca e 'trendy'. O fi, dar eu nu prea inteleg tot ce spun. Asa ca, va rog mult, incercati sa va reamintiti pronuntia corecta in limba romana. Observ - cu ingrijorare - ca tendinta asta incepe pe la 8 ani. In gasca de prietene ale fiicei mele sunt deja cateva care pronunta asa, imitand probabil surori mai mari. E drept, suna nitel greceste pronuntia asta, dar ... doar atat. 

5. sa nu mai intalnesc copii de scoala primara care sunt mandri posesori ai celor mai scumpe telefoane, tablete etc de pe piata mondiala, dar dorintele mele nr 1 si 2 (vezi mai sus) le pun probleme. Da' un telefon ieftin, fara mofturi ce are? Le da urticarie? 

6. sa ma pot uita la TV fara sa mai vad fetite de 4-6-8-10-12 ani rujate, fardate, imbracate in tinute sexy, care canta despre dor si dragoste si alte probleme existentiale din zona asta. Ca parinte de copil pasionat de scena, stiu ca ele (fetitele) isi doresc sa arate cat mai matur. Doar ca nu le sta bine. Iar in privinta repertoriului, avem compozitori pentru copii EXCELENTI. Aruncati o privire pe lista mea de prieteni de pe FB si o sa va convingeti.

7. sa pot circula cu mijloacele de transport in comun fara sa fiu obligata sa ascult intreaga conversatie telefonica a co-participantilor la calatorie. Pe unii i-o fi amuzand, pe mine nu! Cine nu poate vorbi pe un ton scazut, civilizat, poate ar fi bine sa consulte un ORL-ist. Din astia nu am in lista de prieteni FB.

8.  sa nu mai vad la TV traducerea expresiei 'a couple of' cu 'vreo doi/ doua'. Dictionare nu pot sa ofer, dar se gasesc destule variante online. 

9. sa se intample o minune si sa avem si noi un sistem de invatamant normal (observati ca nu mi-l doresc modern, doar normal ...). Aici simt nevoia sa dezvolt:
- nu am inteles niciodata rostul temelor pentru acasa, nici macar cand eram eu eleva, in afara faptului ca imi limitau foarte mult timpul liber si orele pentru activitatile care imi placeau mie. Temele pentru acasa nu mi-au folosit niciodata la nimic, pentru ca fie intelegeam din clasa ce era de inteles, fie nu am inteles niciodata, ca in cazul chimiei si trigonometriei, care sunt niste enigme pentru mine si acum. As intelege rostul temelor pentru o nota mai mare, daca s-ar lucra pe nivele, sau in cazul celor cu risc de corijenta. Altfel, dupa ce copilul sta 4-5-6-7 ore la scoala, si o singura ora de teme mi se pare mult! Un minim de 5 ore/ zi de munca la un copil de 7 ani e mult, fratilor! De fapt si la 10 ani e mult sa lucreze 5 ore, in conditiile in care norma adultului e de 8 ore. Mai am inca multe din caietele din scoala primara: temele noastre erau scurte, la matematica nu aveam mai mult de 2 probleme! In schimb in caietele de clasa erau foarte multe exercitii. Si imi placeau mult zilele cand nu aveam NICIO tema! Si erau multe zilele de acest fel. Si iacata ca s-a ales ceva de noi. Si aveam timp sa fac si limbi straine, si sport, si pian, si sa ma joc MULT! In plus parca doar comunistii faceau in asa fel incat sa umple timpul cetatenilor cat mai mult cu putinta, pentru a nu le lasa timp SA GANDEASCA. Cam pe acolo s-a ajuns azi in scoala romaneasca.
- nu o sa pricep niciodata rostul temelor la religie si sport. Se pare ca e 'trendy' ca profesorul de religie sa dea teme scrise, iar cel de sport sa dea nota 10 doar celui care stie si SA JOACE baschet, dar si SA EXPLICE in scris, intr-un referat CUM se joaca baschet. Asa e ca e complicat? Pai ma indoiesc ca generatia care invata rugaciuni din obligatie sau de teama notei (sau, si mai rau, de teama ironiei profesorului de religie) va fi cuprinsa de vreun fior religios pur. La sport nu comentez mai mult, ca am avut scutire.
- din 1990 incoace aud expresia 'materia va fi revizuita'. Initial eu crezusem ca cei in drept vor scoate notiunile inutile. Ei, nu! Materia e in continuare stufoasa si din scoala primara pana la bacalaureat, elevii invata o multime de chestii care nu le vor folosi niciodata. Mi-am adorat profesoarele de romana si limbi straine, insa le sunt si acum recunoscatoare celor de chimie si matematica pentru ca nu m-au obligat sa invat o materie pe care capul meu de viitor filolog nu o putea digera. Rezultatul? Am amintiri frumoase din liceu, am fost incurajata sa imi dezvolt aptitudinile, iar de hibridizarea si halogenurile anorganice de la chimie sau de matricele, asimptotele si integralele de la matematica nu am avut nevoie absolut niciodata! Pai iar ajungem la opinia mea conform careia obligam elevii sa invete lucruri multe, chiar daca sunt inutile, doar pentru a le umple timpul si a nu ii lasa sa faca ceva util, creator. 

10. sa ajunga in ministerul invatamantului cineva curajos care sa reformeze cu adevarat sistemul actual. Sau macar sa imi spuna si mie la ce mi-ar fi folosit daca faceam nopti albe si invatam toate chestiile alea sofisticate la chimie si analiza matematica?

Gata, asta e dorinta mea! Va comunic la anu' ce/ daca s-a implinit.



Comments

Popular Posts